تست گوزن با هدف ارزیابی هندلینگ و پایداری خودرو در تغییر مسیرهای ناگهانی طراحی شده است. این تست حضور یکباره حیوانات در جادهها را شبیهسازی میکند، در چنین سناریویی راننده معمولا با چرخش سریع فرمان به سمت دیگر جاده فرار نموده و سعی میکند با مانوری سریع از احتمال وقوع تصادف بکاهد. البته در یک جاده دو طرفه راننده باید بلافاصله پس از تغییر مسیر، به خط اصلی خود بازگردد تا مانورش با تصادف شاخ به شاخ همراه نباشد.
نشریه اسپانیایی km77 جزو مراجع اصلی برگزارکننده تست گوزن به شمار میرود. دستاندرکاران این نشریه در جدیدترین تست خود به سراع آئودی A3 اسپرتبک رفته و تواناییهای آن را در مسیر مارپیچ معروف ارزیابی کردهاند.
در تلاش اول که با سرعت 75 کیلومتر در ساعت انجام شده، آئودی A3 اسپرتبک نمایش چندان مطلوبی ارائه نمیکند و به علت کمفرمانی با برخورد به مخروطیهای مسیر مردود میشود.
در تلاش دوم سرعت اولیه به 72 کیلومتر در ساعت کاهش مییابد. این بار هاچبک خوشاستیل آلمانی به لطف عملکرد بهتر سیستم کنترل پایدار الکترونیکی، بدون تماس با هیچکدام از مخروطیها به انتهای مسیر مارپیچ میرسد.
با سرعت اولیه 77 کیلومتر در ساعت که لازمه قبولی در تست km77 است، A3 اسپرتبک ضعیفتر از دفعات قبلی ظاهر شده و نمیتواند خود را در مسیر حفظ کند.
با وجود مردودی در تست گوزن، نماینده ژرمنها در تست اسلالوم چالاک ظاهر شده و رضایت برگزارکنندگان تست را جلب میکند؛ البته در این تست نیز به نظر میرسد محور جلوی خودرو هنگام تغییر مسیر کمی رفتار غیرعادی از خود نشان میدهد.
نکته حائز اهمیت اینکه در تست گوزن تایرها نقشی حیاتی در عملکرد خودرو دارند. مدل تست شده از آئودی A3 اسپرتبک به تایرهای بریجستون تورانزا T005 مجهز بوده، نتایج تستهای قبلی km77 حکایت از آن دارد مدلهای مجهز به این تایر نمیتوانند نمایش خوبی داشته باشند.
بد نیست اشاره کنیم km77 چندی پیش به بررسی عملکرد نسل جدید فولکس واگن گلف نیز پرداخته بود. این هاچبک محبوب که در ساخت آئودی A3 اسپرتبک از پلتفرم آن استفاده شده، به خاطر کمفرمانی، عدم چسبندگی مناسب تایرها و بازی بیش از حد اتاق نتوانسته رکوردی بهتر از 69 کیلومتر در تست گوزن نشریه اسپانیایی ثبت کند.
پاسخ ها